KURUMUMUZDA HİZMETİÇİ EĞİTİMİN YERİ
VE ÖNEMİ
Hizmet içi eğitim, kişiyi işi ile
kesin hukuki ilişkisinin kurulduğu tarihten, işten ayrıldığı tarihe kadar geçen
süre içinde, işin gerektirdiği performans düzeyine ulaşması için gereken bilgi
ve beceri ve davranışların sistemli bir şekilde öğretilmesi sürecidir.
Başka bir tanıma göre ise hizmet içi
eğitim, “kamu görevlilerinin hizmete yatkınlığını sağlamak, verimliliklerini
artırmak ve gelecekteki görev ve sorumlulukları için yetiştirme amacıyla kurum
içinde ya da kurum dışında, iş başında ya da iş dışında başvurulan eğitim
etkinlikleridir”.
Bilim ve teknolojideki gelişmeler,
her meslek mensubunun yeni bilgi ve teknolojileri öğrenmesini ve bu konularda
kendilerini yetiştirmesini zorunlu kılmaktadır. Bilgi toplumunda kurumlar artık
çalışanlarında çok yönlü ve ustalaşmış beceri sahibi olma, karmaşık kurum içi
ve kurum dışı ilişkileri kavrayabilme yeterliliği ve etkili ekip çalışmasına
uyum yeteneği gibi özellikler aramaktadır. Bu bağlamda kamu kurumlarında hizmet
içi eğitimlerin yeri ve önemi yadsınamaz hale gelmiştir.
Eğitim Birimi olarak amacımız;
Kurumumuz bünyesinde sunulan eğitim
hizmetlerinin kalitesinin sürekli olarak geliştirilmesi için, dünyadaki
gelişmeleri takip ederek yaşanan gelişim ve değişimleri, sunulan sağlık bakım
hizmetine yansıtmaktır.
Eğitim Birimi olarak hedeflerimiz;
- İşe yeni başlayan personelin kuruma uyumunu sağlamak,
mesleğine olan bağlılığını artırmak
- Personelin moralini yükseltmek,
- Personele kurumun amaç, ilke ve politikalarını bir
bütünlük içinde kavratacak becerileri kazandırmak,
- İşin gerektirdiği temel mesleki becerileri
kazandırmanın yanı sıra eğitim eksikliklerini tamamlamak,
- Farklı kurumlarda çalışan personelin
tanışıp-kaynaşmalarını sağlamak,
- Bilim, teknoloji, ekonomi ve iş hayatında meydana gelen
gelişmelere ve yeniliklere uyum sağlamak, iş yöntem ve tekniklerini
geliştirmek,
- Kurumun sunduğu hizmetin nitelik, nicelik ve
verimliliğini artırmak,
- Hizmet sunumu aşamasında karşılaşılacak hataları ve iş
kazalarını azaltmak,
- Personele zaman yönetimini öğreterek fazla mesai
ihtiyacını ortadan kaldırmak, birden fazla iş yapabilme özelliği
kazandırmak.
EĞİTİM KOMİTESİ
Manisa Ruh Sağlığı ve Hastalıkları
Hastanesinde tanı ve tedavi istemi ile başvuran hastaların, hastane politikaları
doğrultusunda bilimsel ve etik olarak doğru, zamanında, eşit ve eksiksiz bir
şekilde eğitilmelerini sağlar. Tüm hastane çalışanları için eğitim planı
hazırlar ve uygular.
EĞİTİM KOMİTESİ GÖREV YETKİ VE
SORUMLULUKLARI
- Hastanede çalışan tüm çalışanların eğitim ihtiyacını
belirlemek amacı ile eğitim talep formu kullanılmasını sağlar.
- Çalışanlar tarafından gelen eğitim talepleri ve
yapılması gerekli olan eğitimleri yıllık eğitim planı listesinde planlar.
- Performans ve Kalite Birimi Enfeksiyon Kontrol Komitesi
ve varsa diğer komitelerden eğitim planını yıllık eğitim planı içinde
değerlendirir.
- Planlanmış olan bu eğitimlerin verilmesi konusunda
kişilerle iletişime geçilmesi ve organizasyonun gerçekleştirilmesini
sağlar.
- Yapılan her eğitimde eğitim öncesi ve sonrasında
değerlendirme formunun kullanılmasını sağlar.
- Katılımcıların sayısını ve kişileri belirlemek amacı
ile eğitim katılım formunun doldurulması ve imzalanmasını sağlar.
- Eğitim ortamındaki fiziksel uygunluğu ve araç gereç
durumunu değerlendirir, ihtiyaç halinde gerekli talepleri yapar.
- Hastane çalışanlarının ortalama kişi başına düşen
eğitim saati hesaplamasını yapar.
- Çalışanların kurum içi almış oldukları eğitimin eğitim
dosyalarında bulundurulmasını sağlar.
- Komite toplantıları ve tüm uygulamalara ilişkin
dokümantasyonların dosyalanmasını, arşivlenmesini ve takibini yaparlar.
- Komite toplantıları komite üyelerine en az üç iş günü
öncesinden toplantı gündemi ile birlikte yazılı veya sözel olarak
duyurulur.
- Diğer komite ve kurullarla işbirliği içinde çalışır.
EĞİTİM HEMŞİRESİNİN GÖREV VE
SORUMLULUKLARI
- Hemşirelik personelinin oryantasyon ve hizmet içi
eğitim gereksinimlerini belirler, öncelikleri saptar.
- Yönetmeliğine göre yapılandırılmış ve yönetmelikte
geçen Hizmet Kalite Standartları eğitimlerini planlayıp yapmak.
- Kurumun ve hizmet alanlarının gereksinimlerine göre
hizmet içi eğitim konularını belirler.
- Personelin eğitim programları, uygulanması, sorun ve
gereksinimler konusunda yöneticiye bilgi verir ve danışır.
- Personel gelişimi için hedef, amaç ve politikalar
geliştirir, olanakları seferber eder.
- Bir yılda en az iki Eğitim Komitesini toplayarak
sekretaryasını yapmak.
- Eğitime katılan personelin katılım yüzdesini hesaplamak
- Tüm eğitim programlarını hazırlar, organize eder ve
yürütür.
- Eğitim materyali geliştirme, satın alma ve mevcutların
kullanılmasını sağlar.
- Personelin mesleki gelişimi için hastane dışındaki
seminer, kongre, eğitim kursları vb. olanakların sağlanmasında resmi
yazışmaları yapar, koordine eder.
- Eğitim programlarını değerlendirmek için gerekli kayıt
sistemleri geliştirir.
- Eğitim programlarını sistematik olarak değerlendirir ve
gerekirse değişiklikler yapar.
- Eğitim kaynaklarının sağlanması ve kullanımında diğer
ilgili bölümler ile işbirliği yapar.
- Eğitim programlarına katkıda bulunacak eğitimciler ile
koordinasyon sağlar.
- Eğitim programları ve katılanlara ilişkin sürekli ve
doğru kayıtları tutar ve saklar.
- Hemşirelik personelinin eğitim gereksinimleri ve
kendilerini geliştirmeleri için bireysel danışmanlık yapar.
- Hemşirelik hizmetlerinde kullanılan formların gözden
geçirilmesi ve değerlendirme çalışmalarına katılır.
- Hemşirelik ve hizmetleriyle ilgili araştırmalar yapar
ve araştırmalara katılır.
- Tüm çalışmaları etik kurallara uyarak hasta hakları
doğrultusunda yapar.
- Güncel mesleki yayınları izler ve hemşirelik
personeline duyurur.
- Mesleki seminer, konferans ve work shop gibi
etkinliklere katılır.
- Hemşirelik personelinin kurum dışı seminer ve
kongrelere katılmasında resmi evrakların tanzimine yardım eder,
danışmanlık yapar.
- Sağlık Müdürlüğünün eğitim koordinatörlerine yönelik
düzenlediği seminerlere katılır.
- Yaz döneminde meslek liseleri ve sağlık yüksek
okullarından staj için gelen hemşire, ebe, sağlık memurunun staj
evraklarını dosyalar, çalışmalarını programlar, ilgili şeflerle birlikte
değerlendirmelerini yapar ve sağlık müdürlüğü yoluyla okullarına
değerlendirme formlarının gönderilmesini sağlar.
- Kurum içinde staj için gelen öğrenci ve öğretmenlere
danışmanlık yapar. Başhekimlikçe uygulanan ve geliştirilen kalite
politikalarına uyar, verilen görevleri yerine getirir. Kendisine verilen
dokümanların ve ilgili kayıtların saklanmasından sorumludur.
1-Hizmet İçi Eğitim: Hizmet içi eğitim planı hazırlanırken; her yıl Ekim ayında
Eğitim talep formu ile tüm personelden eğitim talepleri alınır,
- Bir önceki eğitim dönemi değerlendirmeleri sonucu elde
edilen veriler dikkate alınır,
- Yeni birimlerin açılması dikkate alınarak yıllık eğitim
planı yapılır.
- Her eğitim öncesinde sunum tarihinden en az iki gün
önce konu, konuşmacı, yer, tarih ve saatin belirtildiği duyurular
hazırlanır, panolara asılır. Ayrıca telefon, vb. yollar kullanılarak
katılımcılara duyuru yapılır. İhtiyaç duyulan hallerde planda
değişiklikler yapılabilir.
- Verilen hizmet içi eğitimler, eğitim birimince
otomasyon sistemine kaydedilir.
2-Oryantasyon Eğitimi: Hastanemize yeni tayin edilen ve hizmet alımı kapsamında
göreve başlayan tüm personele eğitim birimi personeli tarafından genel
oryantasyon verilir. Yeni tayin olan tüm personele oryantasyon formu, personel
birimi tarafından verilerek eğitim birimine yönlendirilir. Hizmet alımı
suretiyle göreve başlayan firma elemanları oryantasyon eğitimlerini almaları
için, firma şefleri tarafından eğitim birimine yönlendirilir.
3-Birim içi Oryantasyon
Eğitimi: Hizmetin gereği olarak hastane içi görev değişikliği yapılan
personele görev alacağı birim sorumlusu tarafından birim içi oryantasyon
yapılır. Birim içi oryantasyon formu birim sorumlularında bulunur ve yapılan
eğitim sonrasında form doldurulmuş olarak eğitim birimine teslim edilir.
4-Kurum Dışı Sertifika Programı: Kurum dışında düzenlenen ve katılım belgesi veya sertifika
veren çeşitli meslek kurslarına (örn; Hemodiyaliz hemşireliği, CPR eğitimi,
kalite vb. ) gidecek personelin yazışmalarının yapılmasını sağlar. Personel
şubesi ile koordinasyon kurar. Gerektiğinde eğitim verecek kurumla iletişimi
sağlar ve sürdürür ve kişilerin aldığı eğitimler eğitim birimi tarafından
otomasyon sistemi üzerinden kayıt edilir.
5-Kurum Dışı Seminer Programı: Çeşitli hastane, sağlık okulları ve üniversiteleri, eğitim
merkezleri, meslek örgütleri ve bilimsel organizasyonlarca düzenlenen mesleki
eğitim seminerleriyle ilgili broşür, afişleri duyurulur. Eğitime katılan
personelden eğitim ile ilgili materyal, yazı, bildiri, kitap vs. istenerek
değerlendirilir ve eğitim kartlarına eklenir ve kişilerin aldığı eğitimler
eğitim birimi tarafından otomasyon sistemi üzerinden kayıt edilir.
6-Yardımcı Hizmetlilerin Eğitimi: Tespit edilen ve kişiler tarafından talep edilen eğitim
gereksinimlerine göre temizlik, güvenlik, yemek, bilgi işlem ve yönlendirme
personeline görevleri ile ilgili eğitimler eğitim birimi tarafından koordine
edilir.
KURUMUMUZDA YAPILAN ZORUNLU
HİZMET İÇİ EĞİTİMLER
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM EĞİTİMİ
SİVİL SAVUNMA
- Yangın Güvenliği ve Yangınlardan Korunma Eğitimi
(Tatbikatlı)
- Afet ve Acil Durumlara Müdahale Eğitimi
(Tatbikatlı)
- Yapısal olmayan tehlikelerin azaltılması
(YOTA)
- KBRN (Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer)
silahlar ve Korunma Eğitimi
- Acil Durum Planı
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
- Çalışma Mevzuatı ile İlgili Bilgiler
- Çalışanların Yasal Hak ve Sorumlulukları
- İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Kuralları ve Güvenlik
Kültürü
- İşyeri Temizliği ve Düzeni
- Ergonomi
- Güvenlik ve Sağlık İşaretleri
- Kimyasal ve Fiziksel Risk Etmenleri
- Elle Kaldırma ve Taşıma
- Parlama, Patlama, Yangın ve Yangından Korunma
- İş Ekipmanlarının Güvenli Kullanımı
- Ekranlı Araçlarla Çalışma
- Elektrik, Tehlikeleri, Riskleri ve Önlemleri
- İş Kazalarının Sebepleri
- Kaza ve Yaralanma Sebepleri İle Korunma Prensipleri
ve
Tekniklerinin Uygulanması
- İş Hijyeni
- Meslek Hastalıklarının Sebepleri, Hukuki Sonuçlar
- Hastalıktan Korunma Prensipleri ve Korunma
Tekniklerinin
Uygulanması
ÇALIŞAN HAKLARI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
- Çalışan hakları genelgesi
- Mobbing
- Beyaz kod uygulamaları
HASTA HAKLARI
- Hasta Hakları ve sorumlulukları
- Hasta Memnuniyeti
- Etik ve Hasta Hakları
HASTA GÜVENLİĞİ
- Güvenli cerrahi uygulamaları
- Hasta başı test cihazının kullanımı ve bakımı
- Transfüzyon güvenliği
- Sözel istem uygulaması
- Pembe kod-mavi kod
- İlaç güvenliği
- Hasta transferi-hasta düşmeleri
- Hasta kimlik tanımlayıcıların kullanımı ve hasta
kimliğinin doğrulanması
- Örnek alımı
CPR EĞİTİMİ
- Temel Yaşam Desteği
- İleri yaşam Desteği
EL HİJYENİ EĞİTİMİ
- El Hijyeninin Önemi
- El Hijyeni Endikasyonları
- El Hijyeni Sağlama Yöntemleri
- Eldiven Kullanımı İle İlgili Kuralları
- El Antiseptikleri İle İlgili Genel Bilgiler
- Alkol Bazlı El Antiseptikleri İle İlgili Alınması
Gereken Güvenlik
TEMİZLİK
- Hastane ve bölüm bazlı temizlik
- Atık yönetimi
YEMEKHANE HİZMETLERİ EĞİTİMİ
- Kişiler arası iletişim
- Görgü Kuralları
- Genel hasta Psikolojisi ve Davranışı
- Sağlık bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında 663
sayılı KHK
- Hastane yemekleri ve diyet kartlarının okunması
- Yiyecek ve içecek servis yöntemleri
- Mutfak Hijyeni
- Dengeli ve Yeterli beslenme
- El hijyeni
- Bulaşıcı hastalıklar
TEMİZLİK HİZMETLERİ EĞİTİMİ
- Sterilizasyon ve dezenfeksiyon
- Hastane enfeksiyonları ve önemi
SAĞLIK HİZMET KALİTE STANDARTLARI
EĞİTİMLERİ
- Hastane Enfeksiyonları
- Kesici Delici Alet Yaralanmaları
- Enfeksiyon Eğitimleri
- Kan ve Vücut Sıvıları
- Tehlikeli Atık ve Maddeler
- Laboratuar Güvenliği, Panik Değerler
- Örnek Alımı ve Transferi
- Test Rehberi
- Kişisel Koruyucu Ekipman
- Radyasyon Güvenliği
- Güvenlik Raporlama Sistemi
- Hasta Düşmelerinin Önlenmesi
- Cerrahi Güvenliğin Sağlanması
- İlaç Güvenliği ve Akılcı İlaç Kullanımı
- Sözel İstem Uygulaması
- Kimlik Tanımlayıcıların Kullanımı ve Hasta Kimliğinin
Doğrulanması
- Acil Kod Uygulamaları (Mavi-Pembe)
- Atık Yönetimi -Tıbbi Atıklar
- Çalışılacak Testlerin Preanalitik, Analitik ve
Postanalitik Evrelerinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
- Kalibrasyon ve Kalite Kontrol Sonuçlarının
Değerlendirilmesi
- Cihazın Temizliği ve Bakımı
BÖLÜM BAZLI EĞİTİMLER
- Depolama ve envanter yönetimi
- Kritik stok seviyesi
- Devlet arşiv hizmetleri hakkında yönetmelik
- Dosyalama teknikleri ve resmi yazışma kuralları
- Taşınır mal yönetmeliği
- Kritik stok seviyesi
- Bulaşıcı hastalıklardan korunma
- İşinde kullandığı malzemelerin dezenfeksiyonu
- Microsoft Windows 7 işletim sistemi
- Sağlık net entegrasyon eğitimi
- Hastane bilgi yönetim sistemi
- Temel ağ (network) eğitimi
- Çamaşır kabul, teslim ve depolama sistematiği
- Doru miktarda dezenfektan kullanımı
- İlgili ofset aletleri kullanımı
- Cenaze yıkama, kefenleme ve tabutlama
- Sağlık istatistikleri
- Tıbbi terminoloji eğitimi
- Veri toplama, veri girişi ve veri değerlendirme
yöntemleri
- Hasta yönlendirme
- Kitap takip sistemi
- 6245 sayılı harcırah kanunu
- Döner sermaye yönetmeliği ve personel bordo takip
programı
- Tek düzen muhasebe sistemi
- Besin kalitesi / yiyecek satın alma ve kontrol
yöntemleri
- Geniş çapta besin hazırlama ve pişirme teknikleri
- Gıda güvenliği yöntemi
- Mutfak hijyeni
- TBS’ de kalite güvence sistemleri E ISO
9000-22000 kalite standartları
- Mutfak donanım ilkeleri
- Yiyecek depolama ve muhafaza teknikleri
- Atık yönetimi
- Yatan hasta servisinde dikkat edilecek noktalar – Diyet
kartlarının doğru uygulanması
- Yiyecek ve içecek servis yöntemleri
- 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu eğitimi
- Dosyalama teknikleri ve resmi yazışma kuralları
- ÇKYS projesi eğitimi
- Sağlık Bakanlığı teşkilat şeması
- Elektronik kamu alım platformu programını kullanma
eğitimi (EKAP)
- Kamu ihale kanunu mali mevzuat sosyal güvenlik reformu
ve uygulamaları
- 5018 sayılı kamu mali yönetimi ve kontrolü
- Krize müdahale ve afet yönetimi
- Navigasyon kullanma
- Trafik kuralları
- Merkezi yönetim harcama belgeleri yönetmeliği
- Diyaliz su sistemi analizleri
- Kalibrasyon
- Su analizleri
- Malzeme bakım onarım
- Malzeme teslim prosedürleri
- Dağıtım anahtarları
- Faturalandırma mevzuatı
KURUMUMUZDA YAPILAN
HASTA EĞİTİMLERİ
YATAN HASTA EĞİTİMLERİ
- Hasta/yakınının bölüm uyum eğitimi
- Hastanın beslenme ve diyeti
- İlaçlar ve tedavi saatleri ile ilgili bilgilendirme
- Varsa hastanın kullandığı tıbbi cihazlarla ilgili
bilgilendirme
- Akılcı ilaç kullanımına yönelik bilgilendirme
- Hareket ve Egzersiz Programı
- El hijyeni ve el dezenfektanı kullanımı
- Atıkların Ayrıştırılması
- Sigara kullanan hastalara sigarayı bırakma tavsiye
eğitimi
- Hastanın bakımına ilişkin dikkat etmesi gerekenler
- Kişisel Hijyen ve bakım
- Hastane enfeksiyonlarının önlenmesi
AYAKTAN HASTA EĞİTİMLERİ
HİZMET İÇİ EĞİTİMİN SAĞLADIĞI
YARARLARI
Hizmet İçi Eğitimin Kurumsal
Yararları
- Sunulan hizmetin kalitesi artar
- Yenilik ve gelişmelere kolaylıkla uyulur
- İş güvenliği sağlanır, iş kazaları azalır
- İletişim sağlanması kolaylaşır, anlaşmazlıklar,
disiplin sorunları azalır
- Personelin işinden ve başkalarından şikâyeti azalır
- Personel hareketliliğinde ve işe devamsızlığında
azalma olur
- Üst kademelere ve istenilen alana personel hazırlanır.
- Kurumun hizmet ettiği toplumda saygınlığı artar
Hizmet
İçi Eğitimin Bireysel Yararları
- Personelin işinde güven duygusu gelişir,
- Morali yükselir, huzurlu çalışır, işini istekli yapar
- Rahat ve emin iş yapma olanağı sağlanır
- Öğrenme yolu ile bireysel doyum sağlanır
- Başka işleri de yapabilme yeteneği kazanır
- Personelin işinde memnuniyetsizliği azalır
- İş kazalarının nedenlerini bilir ve korunabilir
- Arkadaşları ile arasında iletişim kolaylaşır
- Ast ve üstleri arasında uyuşmazlıklar azalır